söndag 15 juli 2012

Frågor!

En till fråga!


"Hej Emma, jag har några frågor jag med som jag tänkte passa på att fråga :) 1. Hur kommer det sig att du får åka med Rotary till Australien? Jag frågade nämligen dom för några månader sen om jag var för gammal att åka nästa år då jag är 95 och är född i slutet av maj och det var jag, och sen såg jag på din blogg att du var 94 och åker i år och som jag fattade det på din förra blogg så är du född någonstans i April? :) 2. På din förra blogg så stod det något om att det kommer vara annorlunda med din familj när det gäller att vara värdfamilj, vad är det ni ska göra? Lite nyfiken! haha :D För övrigt så har du jättefin blogg, och du kommer nog få några frågor under året, haha! Massa lycka till i landet down under :D "


Hej!
Du har helt rätt, det står ju på Rotarys hemsida att man skulle varit född 1995 för att få åka till Australien i år. Där emot  kunde man vara född 1994 om man ville åka till USA/Kanada eller övriga länder. Jag skickade in min ansökan innan jag visste om att åldersgränserna var så, eftersom de kom ut väldigt sent med den nya uppdateringen av sådan information. Så när jag sökte stod den 1994 till Australien osv. Jag vet inte hur det kom sig att jag kunde åka till Australien fast jag är född 1994, vanligtvis går ju inte detta, dels för att de går ut High school ett år tidigare än oss, men också förmodligen för Rotary har olika regler i de olika distrikten där och är olika strikta på åldersgränsen, så till vissa distrikt kan man kanske åka ändå. Det är första gången på många år som någon åker på utbyte från min stad, så min rotaryklubb var ju jätteglada att jag ville ansöka om att åka.
Men jag kan inte riktigt svara på det där med åldersgränsen det är bara vad jag tror, däremot tycker jag absolut att du ska skicka in en ansökan till Rotary om du är sugen på att åka!! 


Jag var helt säker på att jag ville åka med Rotary, eftersom det är bara de (som jag vet) som har utbyte så att en student bor hemma hos dig & sen anordnar de träffar i värdlandet & du får träffa andra utbytesstudenter från hela världen, vilket man kanske inte får chansen till om man åker utan organisation. 
Jag hoppades jag ju verkligen att de skulle bli av! Så jag tycker verkligen att du borde söka & sen får du ju se hur det går. 
Maila till Rotarys Korrespondent för Australien & till Rotary kontoret! De har stenkolla på det där med åldersgränsen och det var de som hjälpte mig när vi upptäckte åldersgränsen. Som sagt du kan ju förmodligen åka till de andra länderna som finns, för där tror ja man kan vara ett år äldre. Mailaddresserna hittar du på Rotarys hemsida ---> HÄR 
Jag skickade även ett mail till dem och frågade nu, så du kan ju maila till mig om du undrar något mer.




2) Min utbytesstudent från Australien kom hit i Januari iår, istället för till sommaren som det brukar vara. Det berodde på att familjen som skulle ta emot honom valt att i sista sekund hoppa av, tjejen som skulle åka ville inte längre åka & då hade han för tillfället ingen värdfamilj. När vi fick höra det så sa vi att vi gärna tog emot honom, för tänkte att det vore roligt för honom att få träffa både mig och min bror och eftersom att han var i min ålder. Sen var det ju en extra bonus att han var från Australien, så att han kunde lära mig massa om Australien & ett antal misslyckade försök att försöka lära mig lite Australiensisk dialekt! ;) Så vanligt vis träffar man inte utbytesstudenten som bor hemma hos din familj & sen är det inte säkert att man får en utbytesstudent från just det land man ska på utbytesår till. Men det är ju en spännande erfarenhet för din familj och de får ju också som ett utbytesår fast i Sverige, när utbytesstudenten kan lära dem allt om sin kultur, nya spännande maträtter osv. :) 


Hoppas verkligen att du fick svar på dina frågor & att jag inte babblat på för mycket, men kontakta  Rotarys kontor i Sverige om du har några frågor & ställ gärna fler frågor till mig! 




Om du verkligen vill åka, ge inte upp då! för det komemr att vara så värt det när du väl befinner dig på ditt utbytesår & jag tycker rotary är en bra Organisation att åka med! 




Kram! 


Rotarys hemsida för ungdomsutbyte hittar ni ---> HÄR

1 kommentar:

  1. Hej, vad fin och bra din blogg är! :)
    Jag vill också åka till australien och har lite frågor... Vilken organisation åker du med? För/nackdelar med den hittills ?
    Hur gjorde du för att få ihop så mycket pengar ? :)
    Hoppas du får ett grymt bra år! :)
    Kram :)

    SvaraRadera

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM