lördag 14 juli 2012

Frågor!!


HEJSANHEJSAN!!!

Har fått lite frågor! Vad roligt!!

"Då har jag lite frågor! ;D 1. Varför just Australien? :) 2. Fick du välja vart i Aus du ville vara? 3. Fick du önska vilken sorts familj du ville ha? Typ musikalisk/sportig osv. :) Fin blogg, jag kmr nog följa dig! ;) /random 15-årig tjej som råkade stöta på din blogg"

1) Det är många anledningar till att jag valde Australien.. 
Var inte så lätt när man satt med en stor världskarta framför sig och skulle välja ut tre länder man skulle kunna tänka sig att bo i under ett helt år.. Det jag var säker på, var att jag ville bo i ett  egelsktalande  land, sedan ville jag också bo utanför Europa, för annars tror jag det skulle bli värre med hemlängtan, eftersom man vet att det bara är någon timmas flygresa hem.
Jag ville också bo i ett land med en helt annorunda och ny kultur och livsstil. De två alternativ som var kvar för mig vid det här laget var Australien & USA.
Så varför blev det Australien?
USA ligger ju betydligt "närmare" Sverige än Australien & dit tror jag att det är större chans att det skulle bli av för mig o resa till i framtiden. Och Australien är ett ställe som jag verkligen vill  besöka någon gång i livet, så varför inte ta chansen nu!
Eftersom jag älskar havet, dykning och allt som hör till så hoppades ja givetvis att jag skulle hamna nära kusten & inte 1000 km till närmsta hav... Och så är jag ju en liten bit närmare en av mina största drömmar.. att få dyka i Barriärrevet!

2)  Jag åker med organisationen Rotary & de har delat upp alla länder i olika distrikt (haha inte som i hungerspelen om du sett den filmen.. ;) ) Så jag fick önska det distrikt jag helst ville hamna i. Då var min första tanke att jag skulle välja 9570, eftersom det låg vid Barriärrevet, men när jag tog en närmare titt var detta 2 cm stora distrikt över 100 mil långt och då hade jag lika väl kunnat hamna mitt i outbacken, så min taktik blev att välja ett så litet distrikt som möjligt, så jag inte skulle komma allt för långt från havet! :) Men hade inte haft något emot att hamna i outbacken heller, det hade varit ett äventyr & då hade man verkligen fått se det "riktiga Australien" :D

Mitt distrikt är det "pyttelilla" rosa distriktet 9750, som går från Wollongong upp till norra sydney och mellan 1+ och tjugo mil in i landet.


3) när jag i oktober ansökte om att få åka, så fick man skriva ett brev på engelska, där man berättade om sig själv, vilka intressen man hade och så vidare.
 Detta brev läste sedan min blivande värdklubb i australien (I varje distrikt finns det flera rotaryklubbar, och man får under sitt år en rotaryklubb, som blir ens hemklubb, de hittar på aktiviteter och gör så man får träffa andra utbytesstudenter från hela världen osv. ) man hamnat i.
Därefter försöker de anpassa så att man kommer i en familj med lite liknande intressen. 
Oftast har första familjen man hamnar en son/dotter som är på utbytesår samtidigt som man bor hos dem.
Så jag fick ju inte välja familj, men de försöker att anpassa så att intressenrna ska vara någoulunda lika.

Det som är bra med Rotarys ungdomsutbyte är att det är icke-vinstdrivande och består av mycket frivilligt arbete.  Så familjerna tar alltså emot en utbytesstudent frivilligt, de vill alltså ta emot även fast att de inte tjänar några pengar eller liknande. Vilket jag tycker är mycket bra, då vet man ju att det är en familj som vill att du ska vara där, för att lära känna dej och få lära sig mer om din kultur. Och om du absolut inte skulle trivas så får du byta. Men jag har hitills inte hört om någon som inte trivts.
För tillfället har jag fått reda på mina två första färdfamiljer, så spännande! de verkar jätte gulliga! 

Hoppas du fick svar på dina frågor, annars får du gärna ställa fler!!! :)






1 kommentar:

  1. Hej Emma, jag har några frågor jag med som jag tänkte passa på att fråga :)

    1. Hur kommer det sig att du får åka med Rotary till Australien? Jag frågade nämligen dom för några månader sen om jag var för gammal att åka nästa år då jag är 95 och är född i slutet av maj och det var jag, och sen såg jag på din blogg att du var 94 och åker i år och som jag fattade det på din förra blogg så är du född någonstans i April? :)

    2. På din förra blogg så stod det något om att det kommer vara annorlunda med din familj när det gäller att vara värdfamilj, vad är det ni ska göra? Lite nyfiken! haha :D

    För övrigt så har du jättefin blogg, och du kommer nog få några frågor under året, haha! Massa lycka till i landet down under :D

    SvaraRadera

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM