tisdag 31 juli 2012

ätit min första koala..


HEY!
Nu har jag redan varit här i över en vecka & tiden har gått så himla fort! Massor av nya intryck & massor av ny mat & godis!!! Jag älskat att testa nya ätbara saker & har nu hittat massor med nya favorit gosdisar & maträtter, kanske inte de nyttigaste alternativen men vad gott godis det finns här! Hur kan jag ha levt arton år utan Caramelo Koalas! Kan garantera att den Emma som kommer hem till Sverige om ett år kommer att ha byggt upp några extra kinder! av alla kilo choklad jag kommer äta i månaden! haha!

Här kommer iallafall en lista nya saker jag testat under denna vecka:


- Vegemite = växt/jästextrakt man kan ha på mackan, ser ut som nutella men smakar ehlt annorlunda..
- Short bread = vita kakor
- Milo = ungefär som oboy men lite godare!
- Timtam = Choklad täckta chokladkex!
- ANZAC biscuits = Unegfär som müsslikakor som "uppfans" under första världskriget då fruarna till de soldater som var iväg skickade dessa över sjöss. Kakorna hade en mycket bra hållbarhet & klarade däför den långa resan. ANZAC står för The Australian and New Zealand Army Corps & är ungeför som NATO. 
- Caramelo koalas = världens godaste godis! 
- meat pie = En slags mini paj som är mycket vanlig här & kan ätas antingen på ett party eller på en fotbollsmatch. Smördegsskal & fylld med typ Köttsås. 
- Beef wellington = Köttstek med smördegrunt.
- banana bread= smakar som morotskaka fast utan morot & med banan. 
- Fajitas = Mexican food!
- Mussels and Oysters = nog inte typiskt australienskt men jag har aldirg testat det innan, och det var faktiskt gott!
- Butternut Snap= som en vanlig kaka
- Buklava = Libanesisk jättegod kaka
- Ginger beer = Världens godaste läsk! Fanns redan på 1800-talet i Englad Smakar kanel, och lite citrus, smaken går inte beskriva men jag bara älskar den!

Det är alla nya saker jag kan komma på att jag har testat under denna veckan! Haha

GINGER BEER

MEATPIE


MILO

ANZAC BISCUITS 

BANANA BREAD

 CARAMEL KOALA

TIMTAM


VEGEMITE



Som ni ser har jag ätit en massor sötsaker och är för tillfället helt beroende av choklad!!! Mmmmmm

2 kommentarer:

  1. Åh Jag älskar Ginger Beer!!! :D Det är sååååå himla gott! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA det är det!! vin måste ta med oss det hem och införa det i sverige! <3

      Radera

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM