onsdag 5 september 2012

SYDNEY part one!

Här kommer de första bilderna från SYDNEY!


Första gången jag var i Sydney var medmin värdfamilj för några veckor sedan. Vi åkte bil dit vilket tog 50 minuter, men eftersom sydney är sååå stort var vi i utkanten av SYdney redan efter 15-20 min! Vi var där hela helgen & bode på ett hotwll med utsikt över hamnen & Sydney harbor bridge. Jag har aldrig varit i en så stor stad innan så det var verkligen jättehäftig! Nät man tittade upp kunde man knappt se var vissa skyskrapor slutade för de var så höga!
Vi åt lunch i the Fish market, som ligger brecis vid have & det har de färskaste fiskarna i alla färger & former!
Det var inte blå himmel & sol, men det gjorde ingenting! för tackvare det dåliga vädret var vågorna enorma när vi åkte med Manly Ferry ut! Trots att båten var stor så öste vågorna upp på däck, det trotsade vi & valde att stå ute längst fram på båten, hahaha det vars som att åka bergochdalbana! Vi skrattade så mycket att vi ramlade ihop & fick världens våg över oss! Så efter den båtturen var vi alldeles genomblöta! Men det var det värt!

När vi kom tillbaka tog vi en titt i Operahuset, mycket  häftigt ställe!
Var vi skulle äta middag var en överaskning,men iallafall promenerade vi genom stan & alla stora fina butiker! Vi kom fram till ett stort köpcenter där vi åkte upp till högsta våningen. (När jag gick på toaletten fick jag en större chock när jag fick se mig själv i spegeln, Hahaha mitt hår hade tack vare salltvattnet & vinden bildat ett fågelbo!! Som räddning hade min värdmamma en kam med sig! Haha inte konstigt att folk tittade lita konstigt på mig när jag traskade runt bland de fina affärerna & skrämde bort alla kunder ;) )
I allafall, vi skulle ännu högre!! Så viställde oss i en hiss, och stog där ett bra tag, tills dörrarna öppnades och WOW! Vi befann oss på toppen av Sydney, 300 meter upp i luften, i solnedgången! Så vackert!!! Resturangen hade det passande namnet 360 sydney tower, då den snurrade runt! Det var liksom glasade väggar hela vägen runt den runda restaurangen & under en timma hade vi sett hela Sydney från fågelhöjd! Så coolt!
Och maten var supergod & efter alla dessa rätter var jag tyvärr för mätt för biopopcorn när vi skulle gå och se The dark knight rises!

Dagen efter åt vi frukost i China town! yum cha! Har aldrig ätit yum cha förut och verkligen inte till frukost! Det går ut på att istället för att du beställer en måldtid kommer de ut med brickor & vagnar med olika smårätter på som du kan plocka och välja från, som en gående buffé haha!
Var ju gott, men känndes mer som en middag, så efter det hade jag vänt på hela min mat rutin! Var så mätt så resten av dagens måltider fick bli frukost & kvällsmats mat!






Nu har jag lärt mig att kolla åt rätt håll!!!!



Såhär blåsigt var det!!!!



... och såhär såg vi ut efter en halvtimma på havet! 


Sydney harbor bridge!



Solnedgången från restaurangen!











Manly Beach


Mmmmm va gott!






Operahuset inifrån! 







Haha vågade inte gå in genomblöt & i min nya peruk!!






Utsikten från Hotellrummet!


China town



A Chinese garden mitt i stan



                                         


Det var alltså första gånen jag var i Sydney!

bilerna från i helgen får vänta, för nu är jag trött!!
Ska tillbaka till Sydney i helgen igen med de andra utbytesstudenterna & nästa vecka ska jag dit & shoppa med en utbytesstudent!! Love this city! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM