fredag 10 augusti 2012

Questions!

"Hej du jag har en några frågor :) 1. Varför valde du jusst australien och inget annat land? 2. Vilka länder valde du att du vela studera i? 3. De står på rotary att man får en lite fickpeng, hur mycket är den Måste bara säga att jag älskar din blogg och hoppas att du svarar "


Förlåt för att det tog sådan tid att svara! Men här kommer iallafall lite svar: 


Australien är ett jag alltid velat besöka, just för att det verkar så annorlunda från Sverige med naturen, djuren & livsstilen. Jag älskar ju havet & allt som hör till, så därför hoppades jag på att få hamna på kusten & inte 100 mil in i landet. Jag kände att om jag inte tog chansen nu, så vet man aldrig när jag skulle få möjlighet att åka dit! Och genom att åka dit som utbytesstudent och faktiskt bo i en familj så skulle jag få uppleva så mycket mer av kulturen & livsstilen än att åka dit som turist. 


Från början ville jag åka till USA, för det var det som min kusin hade gjort när hon åkte med Rotary. Och det var från henne jag fick inspiration om att åka iväg som utbytesstudent. Jag har aldrig varit där, men man har ju sett mycket från amerikanska filmer osv. Dessutom fick jag reda på att USA & Kanada var ett enda val, (vilket är en enorm yta ju!)  Alltså hade jag kunnat hamna på en plats som var betydligt mycket kallare än Sverige, även om det hade ju varit en stort äventyr det med så ville jag helst hamna på en plats med annorlunda klimat än Sverige. 

Europa valde jag bort dels för att jag ville åka till ett Engelsktalande land men också för att det skulle vara "för nära" Man ska ju vara borta i ett helt år utan att åka hem en enda gång och jag hade nog haft större hemlängtan av att veta att mina vänner och min familj bara befinner sig bara några timmars flygresa bort! Det hade varit tufft när det närmar sig julafton, studenten och liknande. 
Att befinna sig i Australien känns mer som att befinna sig i en annan värld typ "Narnia", för allt är ju så himla annorlunda, med sommar/vinter, dag/natt, svenska/engelska osv. Sverige känns mer avlägset härifrån och även om jag saknar mina vänner & min familj mist lika mycket tror jag att det i längden är lättare att klara av hemlängtan. 
Och jag måste bara säga att jag verkligen är så himla glad över att jag valde Australien som förstahands val! Har bara varit här i några veckor men har redan upplevt så mycket nya och spännande saker! Och det stämmer att människorna här är väldigt trevliga & pratglada! 

Här är en bild från Bangkoks flygplats med alla härliga svenska utbytesstudenter som skulle vidare till Australien eller Nya Zeeland! Haha just på denna bild skulle  vi se så sura ut som möjligt!!


2).Min "önskelista" var:  1. Australien, 2. Nya Zeeland, 3. USA/Kanada, 4. Sydafrika & 5. Thailand 

3).  Jag får 150 AUD i "månadspeng" av min Rotary klubb vet inte exakt hur mycket det motsvarar i Svenska kr, men tror  att en AUD = 7,2 kr ungefär! 



Monopolpengar tycker jag har en likhet till de Australiensiska! Men mycket roligare att ha färgglada pengar!





Hoppas jag svarat någorlunda på frågorna & ställ gärna mer frågor!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM