torsdag 16 augusti 2012

Question!

"Hur ser det ut när du kommer tillbaka till Sverige? Kommer du att gå om ett gymnasieår med de som är ett år yngre? Isåfall vad känner du om det? :) "


När jag kommer hem igen i Juli har jag sommarlov & där efter börjar jag trean. Mitt år i Australien räknas alltså inte in eftersom jag inte gör några prov eller får betyg här. 
Om man tänker på vad mycket mycket mer jag får uppleva, detta året i Australien än vad jag hade gjort hemma i  Sverige så tycker jag inte att det gör något alls att jag får gå klart sista året när jag kommer hem. Dessutom hade jag nog aldrig klarat av ett helt år till  med det samma, var så skoltrött av alla prov & inlämningar vi hade hela sista terminen. Så för min del tror jag att det var bra med en liten paus från skolan. 
Jag kommer alltså att ta studenten med de som är ett år yngre, men vad gör det? Det ska bara bli roligt! De 95or jag vet på min skola är jättesnälla & eftersom jag redan läst klart vissa ämnen tidigare så tror jag inte mitt sista år kommer bli så jobbigt. 

Det enda som gör mig ledsen är att jag inte kommer att att ta studenten tillsammans med de underbara 94or som jag tillbringat 2 år med på gymnasiet! Inte heller får jag se dem på balen & alla andra roliga saker som händer i trean!  Skulle göra vad som helst för att få se mina fina vänner på deras bal & krama om dem på Studenten!

Jag har bara varit här i en månad, men har redan upplevt så mycket nya spännande saker!!! Har flyttat in i en ny familj i en ny stad!, klappat en koala, gosat med kängurus, varit i en regnskog, varit i Sydneys Operahus, börjat på High School, fått min första skoluniform, åkt båt runt i Sydneys hamn, Ätit middag i en snurrande restaurang 300 meter ovanför sydneys gator, Bytt vardagsspråk till Engelska, testat massor av maträtter & lärt känna massor av nya människor!

Så jag ser det inte som något dåligt att jag har ett helt år kvar när jag kommer hem, har ju ett extra år på mig att komma på vad jag vill göra i framtiden, får ett helt års paus från alla prov & prestationskrav, samtidigt som jag får uppleva en helt ny kultur & livsstil & öva på min Engelska ;) 

Så Även om jag saknar alla hemma i Sverige mycket så är jag så himla glad att jag tog denna chans!!! 











Här är några bilder från helgens trip till Sydney!
Kan berätta lite mer om den & visa några fler av alla bilder jag tog någon dag snart! 




TIPS TILL BLIVANDE UTBYTESSTUDENTER:
Om du vill åka som utbytesstudent & uppleva så mycket som möjligt av landet, kulturen & livstilen i det nya landet, skulle jag inte rekommendera att läsa på distans! Gör en sak i taget, åk iväg och upplev & gör därefter klart ditt år i Sverige! Ända sedan jag kom har jag inte haft en sekund över till att plugga! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM