onsdag 20 februari 2013

Question


Hej Emma! 
Mitt namn är Johanna och jag funderar på att åka till Astralien med organisationen YFU efter sommaren. 
Jag undrar vad det är för priser dät nere? Alltså är kläder, mat etc. dyrare i AUS än i SVE? Undrar även hur lång tid det tog för dig innan du pratade flytande engelska. Plus om man ofta stöter på läskiga djur, sås som spindlar och ormar. KRAM


Hej!!!
Va kul med lite frågor!
Du har helt klart valt rätt land, Australien är verkligen alldeles underbart! Och så spännande eftersom allt är så olikt från hemma i Sverige, med klimat, natur, djur, livsstil osv. 

Generellt är priserna något dyrare här i Australien än Sverige
Bra jämförelse sida hittar du ---> HÄR
Men en Australiensisk dollar är ungefär 7 svenska kronor. Så ibland luras man och tror saker är mycket dyrare än de är för det är ju bara x7 och inte x10. Men priserna är ungefär det samma på kläder, skor café och liknande. Frukt och mat är något dyrare, gym är dyrare, tåg är rätt billigt, jag åker som student till Sydney och tillbaka (ungefär en och en halvtimma på tåget) för bara 7 dollar= 49 kr! 
Souvenirer kan vara riktigt dyra.. om man går till turistbutiker, men däremor om man går till de asiatiska butikerna eller Paddison market i Sydney hittar man precis lika dana souvenirer men priset är mer än hälften så billigt!
haha hittade denna på nåns instagram som ni kan se, men stämmer så bra efter gårdagens pass!




Det som är både bra och dåligt är att alla klädaffärer här är olika från Sverige, de har inte HM, gina, monki osv.. Däremot har de liknade butiker en populär klädaffär är sports girll. Juste ja! Jag skulle ju visa er mina favorit klädbutiker här! 
Klädpriserna är det samma,  men här finns det ju så himla många surfbutiker med hur läckra kläder som helst i rip curl, billabong, roxy, sea folly osv, och de är lika dyra som i Sverige. 
Här är lite surf mode från en av mina tidningar ja läser här:











Hur lång tid det tog innan ja fick flytande engelska, haha svår fråga!! Jag själv märker inte av någon stor skillnad från när jag kom, men vänner och värdfamilj säger att jag är mycket emr flytande nu, pratar fortare och med mer slang, men har fortfarande kvar min svenska accent, vilket inte gör något, även om jag mycket gärna skulle vilja ha en aussie accent, så är det lättare att lära känna nya människor haha för de är alltid nyfikna var man är ifrån, oftast gissar de på något scandinaviskt land, men har även fått frågan om min accent är South african och French haha! :) 
Men jag skulle väl säga att efter runt tre månader hade min hjärna ställt om sig helt till Engelska.För det var då jag började drömma på Engelska och tänka på Engelska hela tiden, liksom orden kommer upp i Engelska först eller hur man ska beskriva det haha! 
Sen gick det fortare och var lättre att ställa om sig eftersom jag inte hade någon i närheten att prata svenska med, vilket var bra! 
Men när jag skypar med hemma var det svårt att hålla reda på språken nu  så blev mycket blandat och ibland helt fel grammatiskt uppbyggda svenska meningar haha!

Något som visar att min hjärna nu är mer Aussie var när min familj var över, och det första jag sa när ja vaknade tidigt på morgonen var flera gåner "What time is it" och liknade  på eneglska innan jag fattade var jag var och fick ställa om till svenska! ;)

Jag har inte stött på några läskiga spindlar och ormar, och tur är väl det! Jag var LIVRÄDD före jag kom hit från allt jag läst om australiens alla farliga djur! men här längs kusten ser jag typ aldrig läskiga djur! Eller jo Kackerlackor! usch usch usch! när det börjar skymma kan man se de på gatorna och nåon enstaka gång har jag hittat en inomhus som slunkit in genom någon dörr eller fönster, de är verkligen så äckliga! Men tur att det finns starka insekstprej här!

A huntsman, enda spindel sorten jag sett här, de är "ofarliga" alltså de kan inte döda dej, men det kan fortfarande bitas!


Men insekter och sånt behöver du inte oroa dig för! Jag har en hel låda med insekts medel och salvor och kärmer att ta efter bett och liknadne, som jag köpte på apoteket i Sverige, i onädan, har inte kommit till användning nån gång!
Kan dock vara mer kryp om du bor ute på landet.  Hihi en gång hos min andra värdfamilj där jag bodde i längehet stötte jag på en stor huntsman, när jag öppnade balkongdörren så föll den ner på min axel! Ahhhh regagerade och borstade bort den innan jag insåg det var en stor läskig spindel! hahhaa
Det som finns här är Jellyfish som kan brännas, blue bottle är en som är vanlig i början av sommaren här nere i nsw, den bränns men 'är inte dödlig. 
Uppe i norra Queensland ska man inte bada under sommaren för de har  bla box jellyfish, som är mycket dödlig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM