måndag 11 juni 2012

Övar mina Kock egenskaper, inför Australien!

Jag tänkte att det vore roligt att kunna laga mat till min familj i Australien, iallafall någon gång då och då. Så nu har jag letat upp en rad svenska recept! som jag ska ta på mig utmaningen att laga!  NR 1 fick bli den svenska maträtten Flygande Jakob!

Visste ni att Flygande Jakob "uppfans" på 70-talet av Flygfraktaren Jakob, och det är därför den har fått sitt fina namn! 





Ingredienser



































4 stkycklingar, färdiggrillade
1 tsksalladskrydda, italiensk
4-5 stbananer
4 dlvispgrädde
2 dlchilisås, av ketchuptyp
2 stbacon, (à 140 g)
1 dljordnötter

Tillbehör









grönsallad och kokt ris




Tillagning




1. Sätt ugnen på 225°.
2. Bena ur kycklingarna . Lägg bitarna i en ugnssäker form. Strö över salladskryddan.
3. Skala bananerna. Dela dem först på tvären och sedan på längden, så att det blir fyra bitar av varje. Lägg bananbitarna ovanpå kycklingen.
4. Vispa grädden och blanda den med chilisåsen.
5. Bred blandningen över kyckling- och bananbitar.
Gratinera i ugnen ca 20 min.
6. Skär under tiden baconet i småbitar och knaperstek dem.
7. Strö bacon och jordnötter över den färdiggratinerade kycklingen. Servera med grönsallad och kokt ris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM