måndag 14 januari 2013

Bushfires

Okej som ni kanske hört är har vi just nu i Australien väligt många bushfires och det har vart den varmaste medeltemperaturen här någonsin, eller på väldigt länge. (40 grader!)
här är en artikel om en av de större bränderna som har bränt ner över 17 000 hektar mark!
Jag har själv inte sett någon bushfire och tur är väl det men eftersom området där jag bor hade en extremt hög varning för bushfires fick vi ett inspelat telefonsamtal och ett sms av statens brandorganisation som sa: "Catastrophic Fire Danger tomorrow for Illawarra, Shoalhaven and Southern Ranges. Not being in a bush fire prone area is the safest option.www.rfs.nsw.gov.au" Så det är ju verkligen på allvar! nu har det gått nästan en vecka sen bränderna staratde och det har regnat inatt trots det är det många bränder som fortfarande är mycket aktiva  och områden har evakuerats och är förbjudna att köra igenom. Tack vare de över 80 000 firefigthers varav största delen är volontärer så har vi inte haft ett enda dödsfall i samband med bränderna! Dessa volontärer har oftast andra jobb och utbildar sig på sin fritid för att kunna rycka in och hjälpa till vid situationer som dessa, fantastiskt!
Trots att det är över en och en halv timma till närmsta brand kunde jag känna lite röklukt när jag vaknade en morgon.
Men ni där hemma behöver inte oroa er! Här vid kusten är jag säker!


morgontidningen, kan ni hitta min hemstad Wollongong? var glad att jag befann mig i Newcastle som "bara" var svere.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM