måndag 13 maj 2013

My weekend

Oj oj oj oj, helt ofattbart at jag bara har 7,5 veckor kvar här down under! Att jag bott här i ett år! Wow vad tiden går fort, alldeles för fort, jag är så ledsen att jag inte kunnat vara så aktiv som jag velat här på bloggen, men har haft fullt upp varje dag och så har tekniken inte varit på min sida, tar jätte lång tid att lägga upp bilder och videor funkar oftast inte, men nu ska jag försöka svara på era frågor, berätta mer om mina äventyr runt hela Australien! :)

Och så småningom kommer jag berätta lite mer om mitt projektarbete jag håller på med för gymnasiet i Sverige, bloggen är en del av projektarbetet.

Men varför inte börja med att berätta om min weekend.

I lördags hölls Rotarys MUNA Assembly, som en mini version av ett FN möte, där olika skolor representerade olika länder och alla fick debattera i världs omfattande frågor för landet man representerade, jag och utbytesstudenterna i mitt distrikt representerade Australien. En del av det hela är också att klä sig i något typiskt för landet, och vad är inte mer Aussie än surfare?! så jag och min kompis kom i våra Weitsuits och med bodyboards och thongs (flipflops) samt färglad sink i hela ansiktet.
Jag debatterade i dessa två frågor:


District 9750 MUNA Resolutions 2013.
Major Resolution 1 (3 minutes)
The General Assembly recognises that tensions exist within and between some member states in the Middle East, and acknowledges that some of those states have developed, or have the capacity to develop, a nuclear arms capability, and expresses the gravest concern at the harm and devastation that could be caused by any nuclear conflict.
This Assembly seeks a global taboo on the possession of all kinds of nuclear weapons. To enforce this taboo, the assembly mandates nuclear disarmament by all nations over a 10 year period. This process is to be supervised by the U.N.Disarmament and International Security Committee.

och


General Resolution 1 (1 minute)
That this Assembly resolves that whaling is a legitimate activity outside territorial waters of member states, and that piracy against whalers should be prosecuted in the International Court of Justice.



Den andra debatten var mycket intressant, eftersom jag är så intresserad av havet och valar, och stöttar Sea Sheperd. Det var intressant att det ur Australiens synvinkel, som är mycket emot valfångst. Samt att höra representanterna från Japan som är väldigt för valfångs och varje år dödar många valar för "research"..

Sov över hos min Tyska kompis Ilvy efter MUNA och vi gjorde den Brasilienska efterrätten Brigadeiro
Mmm såå gott!!




dagen efter var det Mother's Day här i Australien
Vi åt pannkakor med Ilvy's värdfamilj till frukost, där efter mötte jag en annan utbytesstdent Tabea från Switzerland och vi spenderade dagen på stranden med en varsin kokosnöt!
Jag köpte en parfym till min värdmamma eftersom det var mother's day. Jag saknade min mamma så otroligt mycket dock, min underbara goa mamma ville bara ge henne en STOR kram!
Men ringde dem till flygplatsen i London där de har vart över helgen.
Skypade också med världens bästa farmor, hon gör mig så glad, söta farmor! <3

älskade mamma hoppas jag bli en lika bra mamma som du när jag blir stor! <3

på kvällen tittade jag, min värdsyster och min värdmamma på "vår" Tv-show, The following, vi har tittat på alla avsnitt tillsammans, så spännande!!

Idag var det skola igen, men hann med ett Bodycombat pass på gymmet innan, åh vad jag älskar body combat!

Efter skolan gick jag en promenad på stranden och nu chillar jag med min värd sis och lyssnar på musik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något till mig!!!
KRAM